KLICKA RUNT BLAND TIPSEN HÄR NEDANFÖR:

Här hittar du tidigare inlägg

Samarbeta med leverantörer

Så samarbetar du smart med leverantörerna

 

Som inredare kommer du att jobba tillsammans med många leverantörer och hantverkare. Slutresultatet av hela ditt jobb är i hög grad beroende av vilka du jobbar tillsammans med och vilken relation du har byggt upp med dem.

Mitt absoluta råd är att du försöker skapa en nära och god relation med ett litet team leverantörer och hantverkare som du jobbar ihop med på projekt efter projekt. Du spar så mycket tid och eftersom det är din tid du säljer som inredare så spar du då pengar. Du har mycket större möjligheter att få den kvalitet som du efterfrågar. Du kan nå dem i stort sett när du vill, även på tider som normalt inte är arbetstider och chanserna är mycket större att de ställer upp för dig när det uppstår problem.

Jag känner flera inredare som har valt att starta eget företag som har lärt sig den viktiga balansen att lösa problem och uppgifter tillsammans och samtidigt som man har en tydlig affärsmässig relation. Det är du som inredare som ställer kraven och leverantörer och hantverkare levererar och utför sina delar på ett professionellt sätt. Att jobba på det sättet innebär så många fördelar för alla parter och naturligtvis inte minst för slutkunden.

Som inredare är du en opinionspåverkare. Du ger råd till dina kunder vilken inredning som de ska ha. Det är självklart att du i material- och möbelleverantörernas ögon är intressant. Så fort du gör det känt att du jobbar som inredare och att du har några större projekt på gång kommer du att bli uppvaktad av representanter av olika slag.

Naturligtvis ska du berätta om de projekt som du håller på med eller vilken typ av projekt som du har ambitionen att jobba med i framtiden. Tänk samtidigt på eventuella sekretesskrav. Finns det något i dina projekt som uppdragsgivaren inte önskar ska komma ut eller är det så att du ska undvika att informera om vem din uppdragsgivare är för att han eller hon ska slippa bli direktkontaktad av försäljare.

För att du ska kunna göra en bedömning av om en viss leverantör passar dig och dina projekt så bör du på ett systematiskt sätt kolla följande:

·         Läs på så mycket som möjligt om leverantörens sortiment på hans hemsida och i kataloger innan du träffar honom.

·         Begär referenser. Kan du se genomförda inredningar och tala med leverantörens tidigare beställare om deras erfarenheter?

·         Besök tillverkningen om det finns möjlighet till det. Det är lärorikt och du kommer få en förståelse för hela processen som du kan informera dina uppdragsgivare om.

·         Gör en bedömning om den aktuella leverantören passar för den typ av uppdragsgivare som du har eller strävar efter att få. Rör det sig om lyx eller lågpris?

·         I vilken mån kan den aktuella leverantören tillmötesgå specialbeställningar och önskvärda ändringar av befintliga produkter?

·         Var noga med kvaliteten. Om du rekommenderar produkter till dina uppdragsgivare som inte motsvarar rimliga kvalitetskrav kommer du få skulden för detta.

·         Om du bedömer att en aktuell leverantör är intressant, bygg upp en bra och förtroendefull relation med en kontaktperson.

Varför är det så viktigt att bygga upp ett litet team av leverantörer och hantverkare som du kan jobba tillsammans med i projekt efter projekt? Som jag ser det är det en väsentlig del av det som uppdragsgivaren köper av dig som inredare. Din uppdragsgivare kan säkert själv gå in på nätet och hitta både produkter och hantverkare för ett engångsprojekt. Men det ligger ett stort värde i att du kan erbjuda ett team som fungerar professionellt och effektivt ihop – framför allt när det uppstår problem. Och det gör det tyvärr i många projekt.

Ditt förnamn

Din e-post

 

Tycker du att tips av den här typen är intressanta? Då bör du kolla boken ”Bli inredare – så skapar du din drömkarriör steg för steg”. Klicka här!