KLICKA RUNT BLAND TIPSEN HÄR NEDANFÖR:

Här hittar du tidigare inlägg

Hitta din nisch som inredare

Så hittar du din egen nisch som inredare

 

Om du startar eget företag inom inredning spar du mycket tid på om du från början fokuserar på den typ av uppdrag som du vill ha och satsar på den typ av kunder som ligger närmast till hands för dig. Att börja med en affärsidé som lyder ”Jag inreder allt åt alla” är ingen bra idé. Däremot kan du vara flexibel när det kommer upp nya möjligheter men börja med att fokusera på en lämplig nisch inom inredning.  Ett effektivt sätt för dig att komma underfund med vad du ska satsa på i första hand är att du svarar på de frågor som jag har listat här nedanför. Lägg ner tid och omtanke på dina svar – det kommer du spara mycket arbete på senare.

 

Utgå från dig själv:

·         Vilka starka sidor har du som inredare? Inom vilka inredningsområden har du erfarenhet från tidigare?

·         Har du någon erfarenhet av marknadsföring och försäljning, helst av tjänster?

·         Vilken erfarenhet har du av affärsverksamhet över huvudtaget?

·         Så definierar du vilka områden du ska satsa på i din verksamhet:

·         Vilka tjänster är det klokast att du börjar med att erbjuda?

·         Ska du erbjuda tjänster eller produkter eller båda?

·         På vilket sätt ska du ta betalt för det du erbjuder?

 

Definiera vilka kunder du bör börja med inom ditt drömjobb:

·         Vilken typ av potentiella kunder finns inom det område som du tänker jobba?

·         Tänker du vända dig mot företagskunder eller privata kunder?

·         Vilka ekonomiska resurser kommer att krävas för att du ska kunna starta?

·         Startar du hemma eller kommer du ha kostnader för ett kontor?

·         Behöver du köpa kontorsutrustning i form ny dator, speciell printer, kopieringsapparat etc?

·         Vilken inkomst har du tänkt dig för egen del? Kan du börja med att inte ta ut någon inkomst alls i början?

 

Så kan du se på eventuella konkurrenter?

·         Finns det andra inom ditt område som erbjuder samma tjänster som du? Kan ni i så fall samarbeta?

·         Vet du vad de erbjuder och kan du göra dina erbjudanden annorlunda?

·          Vet du hur de tar betalt och hur mycket?

 

Så bör du se på ditt företag med kundernas ögon:

·         Hur ska presumtiva kunder få information och kunskap om din verksamhet?

·         Vilket är huvudargumentet för att dessa presumtiva kunder ska välja just dig som inredare?

 

Tycker du att tips av den här typen är intressanta? Då bör du kolla boken ”Bli inredare – så skapar du din drömkarriör steg för steg”. Klicka här!